DADAH FLAKKA (DADAH ZOMBIE)

Apakah sebenarnya Flakka?

         

              Flakka terletak di bawah kategori dadah dan kebanyakannya dihasilkan di China dan dijual dengan harga purata RM20 untuk setiap dos. Dadah sintetik ini bukan sahaja bahaya kepada pengguna, malah kepada orang lain, di samping ketagihan yang susah dibuang. Flakka atau nama saintifiknya alpha-pyrrolidinopentiophenone (alpha-PVP), adalah sejenis perangsang yang meningkatkan kewaspadaan, perhatian dan tenaga. Dadah yang dijual dalam warna sama ada putih atau merah jambu ini berupaya memberikan perasaan euforia (lalok) yang hebat, dan turut membuatkan penggunanya memperolehi tenaga dan kekuatan luar biasa, di samping membuatkan hilangnya rasa sakit.

Image result for flakka

Flakka merupakan dadah zombie kerana apabila seseorang mengambil dadah flakka dalam kuantiti yang banyak, serat otot dalam badan prngguna akan mula menjadi lemah. Badan mereka akan mula bergerak tanpa kawalan daripada pengguna. Kadang-kadang sebahagian anggota badan mereka akan mengeras manakala bahagian badan yang lain akan menjadi seumpama sepereti lumpuh. Flakka juga mengaktifkan suatu respon di dalam otak penggunanya untuk menjadi agresif dan ganas.




Image result for effect of flakka



Badan mereka akan mula bergerak tanpa kawalan, kadang kala kepala mereka akan jatuh ke bahu, pada waktu lain anggota badan mengeras. Flakka mengaktifkan suatu respon di dalam otak penggunanya untuk menjadi sangat ganas, menyebabkan ketakutan ramai.Pada dos yang tinggi, Flakka boleh menyebabkan suhu badan meningkat melebihi 40 darjah Celcius atau lebih dari biasa , dan perubahan suhu ini adalah sangat berbahaya kerana akan menyebabkan otot-otot badan rosak, di samping mengakibatkan kerosakan buah pinggang.


Image result for flakka
Gula-Gula Flakka . Ia nampak seperti gula-gula jeli (gummy), tetapi sebenarnya adalah dadah yang dibuat menyerupai gula-gula bagi mengelakkan dari dikesan oleh pihak berkuasa.Dengan bentuk yang menyerupai gula-gula itu tetapi kandungan sebenar adalah dadah berbahaya, pengedar dadah dilihat sudah mula menyasarkan golongan kanak-kanak di Amerika ini.akar jenayah, Stephen Snipes, berkata, bahan kimia yang berbahaya itu sedang dijual secara berleluasa di luar dalam bentuk gula-gula jeli dan meminta semua ibu bapa berwaspada dan memantau apa yang dimakan oleh anak-anak mereka.alam badan yang kemudian menyebabkan  penagihnya berhalusinasi dan mengalami gangguan mental.





Comments

Post a Comment