FAKTA MENARIK TENTANG SEMUT




1)Semut mempunyai kekuatan luar biasa

Image result for semut
source:Dream

Semut boleh mengangkat beban 10 ke 100 kali ganda beratnya sendiri. Jumlah beban yang dibawa bergantung terhadap spesis semut tersebut.Contohnya, semut "Asian Weaver" boleh membawa beban 100 kali ganda beratnya sendiri.Ini disebabkan saiz semut yang kecil menyebabkan ototnya mempunyai keratan rentas yang luas dan besar secara relatif kepada badannya.




2)Semut tidak mempunyai telinga
  Image result for how ant hearing                           







 




source:antARK

Semut tidak mempunyai telinga kerana semut menggunakan getaran untuk mendengar, kaedah ini digunakan untuk keluar mncari makanan atau untuk isyarat kecemasan.Semut mempunyai organ di bahagian lutut yang berfungsi untuk memproses getaran yang diterima. 

Semut menggunakan getaran untuk menghasilkan bunyi yang didengar oleh semut dan kelakuan pendengaran ini penting ketika mencari makanan dan ketika isyarat penggera dihasilkan yang menandakan semacam bahaya.

                


                                                                   

3)Semut tidak mempunyai paru-paru

Image result for ant anatomy
source:123RF.com

Semut, seperti semua serangga, tidak mempunyai paru-paru, bernafas melalui lubang-lubang kecil di sisi mereka - spiracles - satu pasang setiap segmen. Ini membawa kepada rangkaian tiub kecil - tracheae - meresap seluruh tubuh, semakin sempit dan sempit, membekalkan udara (dan karenanya oksigen), betul ke tisu yang menggunakannya, daripada menggunakan darah untuk mengangkutnya seperti kita.  
              
Walaupun mereka boleh membuka dan menutup semangat mereka, mereka mempunyai sedikit kemampuan untuk mengepam udara masuk dan keluar, yang berlaku hanya melalui gerakan umum. Inilah ketidakupayaan yang menghentikan serangga yang semakin besar seperti kami, dengan paru-paru dan darah yang sangat cekap.


4)Semut mempunyai 2 perut

   Image result for ant stomach
    source:Quora


Semut mempunyai dua mata, setiap mata diperbuat daripada banyak mata yang lebih kecil. Mereka dipanggil mata kompaun. Perut semut mengandungi dua perut. Satu perut memegang makanan untuk dirinya sendiri dan perut kedua adalah untuk makanan yang dapat dikongsi dengan semut lain.
Terdapat dua jenis semut, satu bertugas mencari makanan dan satu lagi bertanggungjawab menjaga ratu di sarang.Bagi yang berkhidmat untuk ratu semut mereka tidak mempunyai masa untuk mencari makanan









Comments