THE DAY I SIGNED OFF !


Benda yang paling dinanti nantikan oleh semua pelaut ialah sign off . Bohonglah tak happy bila dapat tahu yang nama dah naik untuk sign off . Feeling dia tu lain macam , macam nak balik kampung beraya !

So for my first ship was Tanjung Pinang 2 , Offshore Supply Vessel (OSV) with L.O.A only 60 metres. Aku naik kapal ni lebih kurang 3 bulan . Macam macam lah dugaan naik pinang 2 ni ,dahlah antara kapal OSV yang design dia tinggi ,pendek pulak tu . Antaranya aku on kapal ni time monsoon season . Bila cast-off je dari jeti, haihh dah start goyang goyang dah .Bila keluar breakwater ,jangan cakaplah goyang dia macam mana . Masa tu aku  duty dekat bridge ,dengan C/O. Pening dia lain macam ,telan Novomin pun tak jalan . Haritu je muntah berapa kali hahahahah. C/O bagi pangkah awal masa tu ,dalam 1630hrs kot . Aku turun je dari bridge ,dengan coverall semua tak salin ,nampak tilam terus landing tidur .Sedar sedar je tengok jam dah 8 pagi hahhaa.


And lagi satu , aku tak dapat datang abang aku punya wedding . Bulan 1 2018 ,aku ingat lagi . Masa tu kapal baru sampai anchorage . Ingat dapat le terjun jap balik rumah ,tapi tak kesampaian .Kapal kena jalan terus ,touch n go :'( Ramai tanya ,kenapa tak set tarikh wedding abang aku tu time aku tengah cuti . Macam mana nak set ,dia pun kerja kapal . Time aku off , dia on . Time dia off ,aku on . ada sekali tu ,setahun kitorang tak berjumpa. apa boleh buat ,aku redha jelah . Ni jalan yang aku pilih ,nak jadi seafarer ,kononnyyaa.

Ni dekat Melaka

Ni Kedah

Banyak lagilah benda yang nak cerita dekat Pinang 2 ni ,mungkin next entry aku cerita . 

3 Februari 2018 -hari aku sign off dari kapal pertama . Barang semua dah siap pack ,semangat betul nak balik . Craving nak makan makanan yang viral dekat melaka . Time aku kat kapal ah nak viral ,time kat darat tak nak pulak . Masa hari sign off tu ,aku naiklah bridge nak ambik documents semua & salam salam semua orang .Masa captain nak sign discharge book , dia tak bagi balik . Dia cakap dia dah call office ,request untuk extend. Aku dah macam 'Dugaan apa kau nak bagi aku ni Ya Allah....' hahhaa . Captain tu main mainkan aku, Muka dia serious time tu ,sapa je yang tak sedih tak dapat balik kan. Ohh bila cakap pasal captain ,nama dia Capt Naruddin ,antara captain otai. Umur lebih kurang 60-70 macam tu . tapi bab bawak kapal , No 1 . Memang steady ah .

Fariq ,kadet Politeknik Ungku Omar (PUO). Ni pagi hari nak balik masa tu ,tengok muka dah tahu happy dia macam mana.
Crew Pinang 2 . 6 orang off haritu .

Ni Zahi ,kadet yang ganti aku naik Pinang 2 . Dia ni kadet paling teruk, malas nak cerita banyak pasal dia emm.

Dah itu je untuk kalini ,inshaAllah jumpa lagi .Assalamualaikum.




-By Al-Hafiz-




Comments