Mengapa Anda Perlu Menonton Anime

1)Sesuai ditonton di semua peringkat umur
Ini merupakan salah satu sebab utama untuk menonton anime ia adalah sesuai bagi semua peringkat umur! Anime turut diberi kedudukan seperti siaran televisyen Amerika: TV-G (U), TV-14 dan TV-MA (18SG/SX/PL). Ramai yang menyangka bahawa anime telah dibuat hanya untuk kanak-kanak kecil, seperti kebanyakan kartun yang disiarkan di tv, tetapi anime pada asalnya direka sememangnya bagi semua kumpulan umur. Jadi, tidak kira sama ada anda berumur lapan atau lapan puluh lima tahun, anda tetap boleh jatuh cinta dengan anime!

2)Kepelbagaian
Seperti yang anda tahu, anime terlalu banyak dan mempunyai jalan cerita yang berbeza-beza. Antaranya kebanyakan anime mengisahkan tentang kehidupan seharian, rekabentuk meka, sains fiksyen, fantasi, josei, aksi, pengembaraan, komedi, cinta, parodi, benda ghaib, misteri, sukan dan pelbagai lagi. Di sebalik kepelbagaian ini jugak menjadikan anime itu sendiri sebuah rancangan yang unik dan menarik. Tidak kira apapun minat anda, pasti ada satu anime yang bersesuaian untuk ditonton.

3)Memupuk nilai-nilai dalam kehidupan
Salah satu perkara yang terbaik tentang menonton anime adalah bagaimana rancangan ini mempengaruhi anda. Dalam setiap anime terdapat banyak nilai kehidupan yang dapat kita pelajari. Antaranya anime mengajarkan kita sifat tidak putus asa dan tiada apa yang mustahil sekiranya kita berusaha. Sebagai contoh, anime Great Teacher Onizuka (GTO) yang mengisahakan seorang guru yang tidak putus asa mengajar anak murid yang dahulunya rosak sehingga berjaya.
Selain itu, konsep teras anime adalah nilai persahabatan. Banyak daripadanya memberikan penekanan kepada bagaimana sebuah talian persahabatan yang benar-benar baik, dan ini menjadikan otaku sering menghargai kawan baik yang mereka ada.

4)Mempunyai konsep cerita yang bermakna
Tidak seperti cerita kartun yang agak tidak realistik, kebanyakan anime memberi penonton suatu pengajaran atau mengishakan sekurang-kurangnya satu isu tema utama yang menyentuh tentang kewujudan manusia. Sebagai contoh,Naruto mengisahkan tentang banyak manusia yang cuba mencari penyelesaian untuk keamanan dunia shinobi dalam pelbagai cara.Namun hanya satu cara yang betul.



Sekian dari saya
sumber: http://www.melancongkejepun.com/10-sebab-mengapa-anda-perlu-menonton-anime/

Comments