Tujuan Pernikahan Dalam Islam





Dalam berumah tangga sebuah kemanisan itu tidak akan dikecapi oleh setiap pasangan jika tiada sifat-sifat seperti saling menghormati antara satu sama lain.Ikatan perkhawinan akan lebih erat jika pasangan itu sentiasa menanamkan sifat kasih sayang antara satu sama lain.Ikatan perkhawinan itu akan lebih erat jika dihiasi cahaya mata yang akan menyinari hari-hari mereka dengan gelak tawa anak-anak mereka.

Namun harus diingatkan bahawa perkhawinan ini bukanlah sesuatu perkara yang boleh dibuat  sambil lewa kerana tugas dan tanggungjawap yang dipikul oleh suami isteri adalah berat.

Sudah semestinya setiap individu itu menginginkan pasangan hidup yang mampu menemani dirinya dikala susah dan senang,dan yang sentiasa memberi sokongan dalam apa jua tindakan yang diambil selagi tidak melanggar hukum syarak.

Alhamdulillah,pada akhir tahun 2018 abang aku telah selamat diijabkabulkan dengan pilihan hatinya.Aku turut merasa gembira pada hari kejadian dan turut mendoakan kebahagian dan kesejahteraan rumah tangga itu.





acara pengantin lalu bawah pedang


Namun harus diingatkan terdapat beberapa tujuan pernikahan dalam Islam,antaranya:

1. Melaksanakan Sunnah Rasul

Tentu saja tujuan pernikahan yang utama ialah menjauhkan dari perbuatan maksiat. Namun sebagai seorang muslim tentu saja kita memiliki panutan dalam menjalankan kehidupan sehari-hari. Dan ada baiknya kita mengikuti apa yang dicontohkan dan diajarkan oleh Rasulullah. Dan pernikahan merupakan salah satu sunnah dari Rasulullah.



keluarga pihak lelaki

2. Memenuhi Tuntutan Naluri Manusia yang Asasi
Sangat dianjurkan bagi mereka yang telah mampu untuk menikah. Hal ini karena pernikahan merupakan fitrah manusia serta naluri kemanusiaan itu sendiri. Karena naluri manusia dipenuhi pula dengan hawa nafsu, maka lebih baik untuk dipenuhi dengan jalan yang baik dan benar yaitu melalui penikahan.
Apabila naluri tersebut tidak terpenuhi, maka dapat menjerumuskan seseorang kepada jalan yang diharamkan oleh Allah SWT yaitu berzina. Salah satu fitrah manusia ialah berpasang-pasangan antara laki-laki dan perempuan, maka akan saling melengkapi, berbagi dan saling mengisi satu sama lain.

3. Penyempurna Agama
Dalam Islam, menikah merupakan salah satu cara untuk menyempurnakan agama. Dengan menikah maka separuh agama telah terpenuhi. Jadi salah satu dari tujuan pernikahan ialah penyempurnakan agama yang belum terpenuhi agar semakin kuat seorang muslim dalam beribadah.




pengantin lelaki&perempuan

acara makan beradap










Comments