Puding Karamel




Pada bulan Ramadhan yang lalu aku ada ke bazar untuk beli lauk pauk sebagai juadah berbuka,aku tertarik dengan puding karamel yang mempunyai tekstur yang menarik.Jadi aku pon beli laa dalam 5 bekas kecil sebab harga dia boleh tahan mahal jugak laaa dalam RM1 untuk satu bekas kecil.
Balik je rumah tu,waktu berbuka aku tak terus makan nasi seperti kebiasaanya tapi aku makan puding karamel dulu..heheRasenye yang manis dan lembut membuatkan 
aku rasa jatuh cinta dengan puding karamel ni..Aku berhasrat nak buat sendiri puding karamel ni sebab kalau beli mahal dan rasa tak cukup makan sikit.So aku ada laa tanya makcik aku apa resepi nak buat puding karamel yang manis dan lembut ni..Jadi makcik aku pon dengan berbesar hati nak ajar aku buat..so harini aku nak share laa sikit resepi makcik aku untuk buat puding karamel..Semoga bermanfaat.
Image result for puding karamel
(source:goggle)

Untuk: 20 bekas


Bahan bahan:
3/4 tin susu pekat manis
1 tin susu cair
1 tin air
5 - 6 biji telur - buang mata
Esen vanilla

Bahan Gula Hangus:
1 1/2 cawan gula pasir
3 cawan air

Image result for bahan untuk puding karamel
(source:goggle)



Cara cara:
Goreng gula hingga perang. Bila gula cair dan bertukar warna, baru masukkan air. Masak sehingga menggelegak dan gula hangus menjadi cair semula.

Tutup api dan biarkan sejuk sebelum disimpan dalam peti ais. Esok pagi, masukkan ke dalam bekas bekas kecil.

Telur dibuang mata dan dipukul tetapi jangan sampai berbuih. Masukkan semua bahan lain. Kacau sehingga sebati.

Tuang ke dalam bekas kecil yang telah diisi dengan air gula hangus.

Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Kukus selama 10 - 15 minit atau sehingga masak dengan api sederhana. Sentiasa di lap penutup pengukus supaya permukaan karamel menjadi cantik. Atau dibalut penutup pengukus dengan tuala.


Related image
(source:goggle)
Related image
(source:goggle)





Bila masak, buka tutup pengukus dan biarkan selama 2-3 minit tanpa penutup supaya air permukaan Karamel sedikit kering. Angkat dan sejukkan.

Setelah sejuk, simpan dalam peti ais. Sedia untuk dinikmati.


Image result for puding karamel
(source:goggle)
Image result for puding karamel
(source:goggle)




Comments