ENGINE OIL

ENGINE OIL YANG MANA NAK PILIH?
Image result for engine oilSeperti mana yang kita tahu terdapat pelbagai engine oil yang dijual dengan spesifikasi yang berbeza seperti 5w-30 dan 5w-50.

Jadi apa maksud number dan huruf di spesifikasi minyak ini?Sebenarnya huruf 'w' bermaksud winter.Winter disini bermaksud kepekatan minyak engine pada suhu sejuk.Kalau minyak 5w akan lebih pekat daripada minyak 0w.


Image result for engine oil
ENGINE OIL
                        



Number selepas bacaan winter pula bermaksud kepekatan minyak pada suhu tinggi.Kepekatan pada suhu tinggi sebenarnya penting bagi kereta2 yang main perforance atau selalu dipandu pada rpm tinggi dan semasa engine tengah running panas.Kenapa peting?Penting sebab waktu enjin panas minyak akan kurang likat atau pekat dan pada rpm tinggi minyak yang tidak pekat tidak akan melekat pada piston dan melancarkat pergerakan piston seperti yang diinginkan.Kalau buat taktahu jaa habis laa silinder dan lining enjin korang.Lepastu enjin juga akan lebih panas disebabkan geseran piston dan boleh mengakibatkan enjine overheat.




Image result for weared piston
WEARED PISTON
                                   

Image result for OVER HEAT ENGINE
ENGINE OVERHEAT
                                             


Jadi pemilihan minyak enjin ini bergantung pada cara pemanduan sama ada untuk pemanduan lasak atau untuk daily driving.Nak pilih minyak enjin juga kena tengok cc enjin korang.Enjin cc besar kenalah pakai minyak yang lebih pekat macam 5w-50 soo barulah enjin terjaga waktu tengah bawak laju.

Enjin cc kecik pulak kalau pakai minyak terlalu pekat akan menadi bebab dekat enjin untuk running sebab terlalu pekat.Kalau enjin cc kecik minyak pekat memang jatuh laa performance kereta,tak larat,tak pi.Nak pilih minyak enjin kalau nak senang refer laa users manual ataupun tanya otai2 dalam group kereta.


               Image result for anti lag turbo





Comments