NITRO SYSTEM

NITRO SYSTEM

Image result for nosJadi kita tahu enjin kereta memerlukan oksigen untuk combustion.Sebab tu adanya force induction system seperti turbo atau super charger.Jadi kenapa orang tak supply oxygen direct ke enjin dan orang pakai nos atau nitrogen oxide?                           
                                 Image result for nos car
Okay first kena tahu chemical component of oxygen dan nitrogen oxide.Oxygen adalah O2 dan nitrogen oxide N2O.Ini bermakna oxygen molecule sendiri mengandungi 2 komponent O dalam satu molecule dan N2O ada dua nitrogen dan satu O.

Sebenarnya oxygen ni susah nak di compress dalam bentuk liquid tapi nitrogen oxide senang.
Kalau orang nak supply direct oxygen dia kena ada tong oxygen yang besar untuk supply cukup oxygen nak support combustion.

Orang pernah try supply direct oxygen pada enjin tapi seperti mana kita tahu oxygen yang mewakili 2O dalam satu molecule mengakibatkan combustion terlalu laju sehinggakan engine tidak dapat tahan pressure daripada combustion dan membuatkan enine overheat dan rosak.
                                    
Image result for fast and furious race scene at cuba



Tapi kereta yang nak pakai NOS ni kena tengok juga enjin tu boleh tahan tak power dan pressure dari nos ni.Kena enjin yang block tak berapa kuat boleh meletup enjin tu.Nitro system ni senang2 bagi instant power sampai 100 horsepower dalam masa singkat,banyak boost tu.

Apa2 pun bawa lah kereta dengan cermat laju ataupun perlahan.Salam.






Comments