PROTON SAGA

Source : Google Image
Menyingkap kembali sejarah Proton Saga, model generasi pertama dibina berlandaskan platform Mitsubishi Lancer Fiore dan penggunaan nama Saga pula diilhamkan daripada seorang pesara tentera iaitu Allahyarham Ismail Jaafar yang baru sahaja menghembuskan nafas terakhir pada 13 Januari lalu akibat sakit tua.
Dianggap sebagai model ikonik Proton, pelancaran model Saga generasi pertama ketika itu begitu pantas memikat hati pengguna di Malaysia.
Sehingga kini, Proton Saga masih kekal sebagai salah satu karya terbaik daripada pengeluar kereta nasional itu meski pun sudah tiga dekad lamanya mewarnai industri automotif tempatan.
Source : Google Image
Keunikan Proton Saga terletak pada indentiti yang tersendiri.
Sekali pandang sahaja, anda pasti dapat mengenalinya dan tidak mungkin tertukar dengan mana-mana model jenama lain walaupun sudah mengalami evolusi tahun demi tahun.
Sudah memasuki generasi ketiga, Proton Saga baharu yang dilancarkan pada tahun 2016 menerima banyak penambahbaikan dari setiap aspek pembinaan.
Ia jauh lebih baik berbanding model generasi kedua seperti Saga FLX.
Didatangkan dengan tiga varian seperti Standard (MT & CVT), Executive CVT dan Premium CVT, Proton Saga baharu boleh dipilih dalam warna hitam, merah, putih, kelabu, biru atau perak.
Bagi mengetahui perbezaan antara Proton Saga 2016 dan Saga FLX, penulis menyatakan hasrat untuk mencuba model baharu berkenaan minggu lalu.

Source : Google Image
Saiz dan keluasan kereta juga bertambah yang mana ia 74 milimeter (mm) lebih panjang dan 9mm lebih lebar (1,689 mm) berbanding Saga FLX.
Kewujudan faktor berkenaan sudah pasti menjadikan ruang kabin Proton Saga baharu lebih selesa.
Tanpa berlengah, penulis mula melangkah masuk ke dalam ruang kabin kereta berkenaan sebelum mendapati komposisi panel instrumen yang terdapat pada papan pemuka tersusun kemas dan teratur selain memiliki rekaan lebih kompak.
Source : Google Image

Source : Google Image

Menarik bukan? Ciri-ciri tersebut menambah nilai pada pakej gaya dan keselamatan dalam masa sama bagi Proton Saga baharu ini.
Usah risau jika anda dan keluarga membawa barangan yang banyak dalam perjalanan, satu hal yang perlu diketahui adalah Proton Saga baharu kini direka dengan ruang bagasi berkeluasan 420 liter.
Jauh lebih besar dan luas berbanding ruang bagasi dengan kapasiti 413 liter yang terdapat pada Saga FLX sebelum ini.

Comments