Bagaimana cara saya menghadapi masalah

Berdasarkan pengalaman saya menghadapi masalah dalam hidup ni...Banyak masalah pernah saya lalui jadi saya nak kongsikan cara-cara saya menghadapi masalah sebelum-sebelum ni..

1) Sebagai contoh saya pernah dapat assignment yang banyak dalam satu masa dan perlu submit pada hari sama..apabila berlaku sedemikian semestinya kita akan jadi serabut..jadi oleh yang demikian saya membuat keputusan untuk membuat assignment berdasarkan lecturer..jika lecturer itu sangat tegas jadi saya perlu buat assignment itu terlebih dahulu..jika lecturer itu baik maka jika ada masa lebih saya akan buat jika rasa macam tak sempat jadi tak perlu buat..saya boleh kautim dengan lecturer tersebut..setiap masalah pasti ada penyelesaiannya
                                                    enjoy x payah buat assignment

2) Contoh seterusnya ,saya pernah mengantuk dalam kelas ..ketika itu merupakan subjek yang agak penting jadi saya perlu fokus di dalam kelas..tapi saya amat mengantuk ..jadi saya perlu cari jalan penyelesaian..oleh itu saya tidur.Tenang malam nanti boleh tanya kawan apa yang kita belajar tadi.



3) Pernah suatu ketika saya craving nak makan western..tapi faktor kewangan tidak mengizinkan..jadi ini adalah satu masalah kepada saya..Oleh itu saya perlu memikirkan jalan penyelesaian..Oleh itu saya pau kakak saya..selesai masalah..kita perlu lihat sekeliling kita untuk menyelesaikan masalah.Jangan runsing..
inilah kakak saya



4) Pernah saya disoal didalam kelas oleh lecturer..lalu saya tidak tahu untuk menjawab apa..jadi ianya merupakan masalah kepada saya ..oleh itu saya hanya mendiamkan diri..lalu lecturer tersebut putus asa mengharapkan jawapan daripada saya lalu dia terus menyoal pelajar lain..Jadi mendiamkan diri merupakan salah satu cara untuk menyelesaikan masalah..
Sekian daripada saya

Comments