CARA MENANGANI STRES



STRESS ???
source google




1. Mengurangkan Stress dengan Bersenam
source google
Saya selalu berjoging dan pergi ke gym. Ia satu aktiviti kegemaran bagi saya. Dengan berjoging atau gym, ia akan membantu mengurangkan stress saya dengan banyak cara. Saya dapat menghilang kan segala stress yang saya hadap. Selalunya saya meninggalkan rumah dengan kepala yang serabut, tetapi pulang semula ke rumah dengan penyelesaian kepada masalah saya sebelum itu.

2. Mengurangkan Stress dengan Tidur.
source google

Tidur yang cukup dan pada waktu yang tetap akan memainkan peranan yang penting dalam mengimbangi emosi kita dalam kehidupan sehari-hari. Tidur yang cukup akan mengecas bateri (tenaga) kita sepenuhnya dan mengekalkan kestabilan emosi kita, menjadikan kita seorang yang optimis dan membuatkan kita segar selepas kita mendapat tidur yang cukup.Saya mencadangkan anda supaya mengamalkan tidur seketika diwaktu siang. Take a nap. Dalam Islam, tidur ini juga dikenali sebagai tidur Qailullah.Tidur ini tidak lama, hanya sekitar 15-30 minit sahaja. Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam.

3.Mengurangkan Stress dengan main game
source google

Saya akan bermain game di computer jika mengalami stress. Game yang saya main seperti CSGO dan DOTA. Bagi saya, bermain game ni memang la sangat terkesan jika saya stress. Tetapi tidak boleh main game sepanjang masa. Kerana tidak elok untuk kesihatan dan mata kita juga. Oleh itu, berpada pada la bila bermain game. 

source: google

Comments